Nagyot lépett előre a digitális oktatás Magyarországon egy hét alatt

Az oktatási államtitkár szerint "jól vizsgázik a minisztérium által fejlesztett KRÉTA-rendszer", de nézzük meg, hogy valójában mi is történt az elmúlt egy hétben. Helyzetelemzés következik.

Képtalálatok a következőre: digital education

Március 16-ától, hétfőtől új, tantermen kívüli digitális munkarendet vezet be a kormány - jelentette be többek között Orbán Viktor Facebook videójában március 13-án. Ahogy Orbán Viktor is előre vetítette az átállás döcög, mely a használható eszközök, digitális platformok, tartalmak és kommunikációs csatornák számbavételével kezdődött.

Mindehhez olyan hasznos tanácsokkal járult hozzá az Oktatási Hivatal, mint, hogy: 

"Kérjük, hogy az iskolák [...] készüljenek fel arra, hogy ezeket az információkat a szülők számára is hozzáférhetővé tegyék elektronikusan (pl. az iskola honlapján, az e-Kréta felületen, e-mailben kiküldve) vagy akár papíron." Az Oktatási Hivatal is számos külső digitális megoldást ajánl az órák, értekezletek megtartásához (pl. Avaya SpacesLogMeIn) amellyel beismeri, hogy nem tud felmutatni egy olyan egységes oktatási célú platformot amely a digitális távoktatást támogatná.

Egy válogatás nélküli online tanulást támogató hasznos tartalom lista publikálása ugyancsak a pedagógusok munkáját hivatott elősegíteni. Lényegében a legtöbb tankönyv és munkafüzet elektronikus formában is elérhető, letölthető, de mostantól már bárki hozzájuthat digitális oktatási tartalmakhoz az M5 televíziós csatornán keresztül is.

Ha kitúrom a gyereket a tévé elől, feleleveníthetem az orosz nyelvtudásomat két home office-ból lefolytatott videókonferencia között.

De mit tegyünk, ha nincs otthon számítógép vagy internetkapcsolat?

 Az Oktatási Hivatalnak erre is van megoldása. Azok a pedagógusok, akiknek nem áll rendelkezésére otthoni számítógép vagy internetkapcsolat, – a helyi lehetőségeket is figyelembe véve – az iskolai infrastruktúrát használhatják. A számítógépteremben, a helyi könyvtárban vagy a Digitális Jólét Pontokon a tanulók is használhatják az informatikai eszközöket, tanulhatnak vagy elkészíthetik anyagaikat.

Azt bárki végiggondolta, hogy egy háromgyermekes családban reális-e, hogy mindenki rendelkezzen okostelefonnal, tablettel esetleg laptoppal amelyeken egyszerre tanulhat mindegyik kis nebuló? És a kétszobás panelben hogyan oldják meg az élő internetes órák megtartását nyugodt körülmények között?

Persze mondhatjuk, hogy ez szükséghelyzet, de azért ne legyünk már olyan büszkék arra, hogy az állam milyen ügyesen megoldotta ezt a digitális átállást! Ez is a pedagógusra van hagyva.

Az Oktatási Hivatal által a digitális távoktatáshoz ajánlott platform a legtöbb intézményben már használt Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszert (KRÉTA), mely meglátásuk szerint az adminisztrációs funkciókon túl a házi feladatok kiosztását és ellenőrzését, kérdőívek készítését is támogatja (akár a KRÉTA honlapján, akár a mobilapplikációban).

Nézzük meg egy kicsit részletesebben, hogy hányasra is vizsgázott a rendszer? Az App-Store-ban 3,3-asra, a Google Play Áruházban 2,7-re. Én inkább megbuktatnám!

kreta.jpg

Hogyan is járul hozzá a Kréta jelenleg a digitális távoktatáshoz?

Sehogy. A Kréta lényegében egy adminisztrációs rendszer, mely a pedagógusok munkájának nyomon követésére alkalmas. Olyan, a digitális távoktatáshoz lényegtelen funkciókat lát el, mint:

  • Lázár Ervin program (rögzíteni a kultúrális programokat amelyeken a tanulók részt vesznek)
  • Napló vezetés (hiányzások, óra címe, értékelések, feljegyzések-üzenetek)
  • Osztályfőnöki feladatok ellátása (pl. hiányzások, felmentések)
  • Kimutatások, statisztikák (pl. tanulók mulasztott órái, félévi jegyek)
A házi feladat megadása egy végtelenül primitív szövegszerkesztő felületen keresztül lehetséges, ahol sem kép beszúrásra, file megosztásra nincs lehetőség. A diákok által a házi feladat elkészítésére, vagy a megoldás megosztására nem használható. A tanár általi ellenőrzésre, értékelésre ugyancsak nem használható.

 

A megoldás: szakmai és civil összefogás

 

A pedagógusok a hétvégéjüket feláldozva kezdtek el forgatókönyveket készíteni arra, hogy az évtizedek alatt megszokott módszertanokat feladva biztosíthassák az oktatás folytonosságát. Szülőkkel, a tanulókkal egyeztetve kezdtek el ismerkedni a különböző digitális megoldásokkal, tesztelték a kommunikációhoz, a tananyagok átadásához, az értékeléshez használható lehetséges funkciókat. A tanárok jó része most tanulja a digitális világot, az eszközök használatának megtanulása és működtetése, összehangolása a munkaközösségekben és tantestületekben a megszokottnál jóval több munkát jelent számukra.

De a szülők dolgát sem könnyíti meg, hogy egységes állami rendszer nem lévén, a különböző csatornákon az iskolákból érkező információkat feldolgozzák, a tanuláshoz szükséges eszközt és környezetet biztosítsák miközben home office-ból napi 8 órában helytállnak a munkahelyükön és vezetik a háztartást.

Gyakorlatilag a bejelentéssel egy időben összejött egy lelkes fiatalokból álló csapat, mely feladatául azt a célt tűzte ki, hogy segíteni fog és minden energiájával azon lesz, hogy megkönnyítse ezt a mindenki számára nehéz időszakot. a tavoktatas2020.hu különféle tantárgyakhoz tartozó, osztályokra lebontva, válogatott segédanyagokat tartalmaz továbbá egy oktatási modult is, mely segítségével könnyebbé tehető a kommunikáció és az egymás közötti fájlmegosztás.

Teams, Classroom, Messenger, Email - az online kommunikációs módok és a fiatal generáció eltérő tartalomfogyasztási szokásai kijelölték azokat a platformokat amelyekkel a lehető leghatékonyabban helyettesíthetők a megszokott iskolai folyamatok.

Különböző tanulási rutinok kezdenek kialakulni. Röpdolgozat helyett prezentációk készülnek, szintfelmérő helyett videót töltenek fel a házi testnevelés óráról, a házi feladatot pedig fénykép formájában osztják meg a tanulók. A tanárok hihetetlen gyorsasággal alkalmazkodnak az új helyzethez, tanulják meg az új platformok használatát. A tanóra élő webináriumok formájában zajlik, cseten kommunikálnak a tanulókkal, üzenetekben osztják meg a tananyagokat. Dolgozat helyett kérdőív formájában történik a számonkérés, az értékelés pedig inkább egyfajta visszajelzés és a bizalomra épül. 

És mindehhez mennyit tett hozzá az állam?

Semmit! Milliárdos KRÉTA fejlesztést, mely a digitális távoktatást egyáltalán nem támogató extra adminisztrációt ró a tanárokra, és amely a tanulók számára használhatatlan kommunikációs eszköz. Nem ez a digitális oktatás! És mindezt az elmúlt években nulla szakmai egyeztetéssel az állam részéről.

Órási különbség mutatkozik abban, hogy az egyes iskolák mennyire vannak felkészülve a digitális oktatásra. Van olyan intézmény amely évek óta használja nagy nemzetközi tech-cégek oktatási platformjait, van ahol ez kimerül a Facebook zárt csoportban való kommunikációban. Nincs tehát minden oktatási intézmény - a budapesti elit gimnáziumtól kezdve a szabolcsi községi iskoláig bezárólag - egységesen felkészülve, felkészítve az átállásra. Nincs ugyanolyan hozzáférése a nagyvárosi értelmiségi szülő és a falusi kétkezi munkás gyerekének. Még kevésbé valósul meg az esélyegyenlőség az oktatásban.

Nem. Ebben a helyzetben az Oktatási Hivatal nem vizsgázott jól. A pedagógusok mentették meg a helyzetet! A gyerekek érdekeit szem előtt tartó elhivatott tanárok.

De azért rúgunk még egyet beléjük, hiszen "a pedagógusoknak a jelen helyzetben több szabadideje van, így van lehetőségük elvégezni az alaptantervvel kapcsolatos feladatokat", tehát Maruzsa Zoltán leszögezi, hogy a NAT szeptemberi bevezetését nem halasztják el. Mindamellett pedig megveregetjük a saját vállunkat, hogy milyen jó munkát végeztünk, hiszen ez a mi érdemünk. Biztos, hogy alkalmas valaki a magyar oktatás irányítására, ha ennyire "jól" látja át a helyzetet?

 

Tanulság

 

Mi ebből a tanulság? Az oktatáspolitika ismét levizsgázott. Felesleges milliárdokat dob ki az ablakon, szakmaiatlan, a tanulók érdekeit szem elől tévesztő döntéseket hoznak. Aki pedig a hátán viszi az egészet semmi megbecsülést nem kap.

Hagyják egy picit békén a tanárokat, ne terheljék le őket felesleges adminisztrációval, engedjenek szabad teret a kreativitásuknak. Közösségi összefogással, a szülők támogatásával valódi értéket lehet teremteni. Az állam és a pedagógusok közötti konstruktív együttműködésére, a zé és alfa generáció igényeinek megfelelő digitális megoldások támogatására van szükség. Ezekkel, valamint az értékelési rendszer újragondolásával lehet, hogy egyszer még megvalósul a minőségi oktatás ebben az országban.

Közösségi összefogással, a szülők támogatásával valódi értéket lehet teremteni. Az állam és a pedagógusok közötti konstruktív együttműködésére, a zé és alfa generáció igényeinek megfelelő digitális megoldások támogatására van szükség.

Az Ön gyermekének iskolájában hogyan zajlik a digitális oktatás? Írja meg kommentben!